TINA
LUNDBERg art

Om mig 
 

Lite om mig, Änglagård, Milano och min mors släktförskning om Johan Nils Asplind rådman och "konglig hofmålare".
 

I naturskön miljö två mil utanför Göteborg bor jag med min familj på vår lilla hästgård Änglagård. Här har vi försökt skapa en oas bland hästar, fågelkvitter, färger och blommor. Precis runt husknuten slingrar sig ån så vackert mellan de gamla ekarna. Återkommande har känslan av sinnesro och livskraft varit i fokus när vi har renoverat villan som byggdes i början på 1900-talet.

 

Min stora passion är att stå i ateljén och måla parallellt som jag skriver mina dikter. Jag är självlärd konstnär. Målat har jag gjort sedan barnsben precis som flera i min släkt har gjort sedan lång tid tillbaka. Det har alltid inspirerat mig att fånga den där stunden "när nuet tar över och penseln bara tycks gå av sig själv”. Känns helt enkelt underbart att leva!

 

Invigning av Änglagårds Lilla Orangeri

 

En vacker vårdag i maj 2013 invigde min vän Brittmo Bernhardsson min ateljé ”Änglagårds Lilla Orangeri”. En dröm förverkligades.

 

Ateljén utgör själva hjärtat av mitt skapande. Här målar jag och fyller på batteriet. Förutom att jag målar mina tavlor här, är önskan att inspirera andra att på olika sätt finna konkreta verktyg som kan främja livspusslet, livskvalitén och den personliga växten. Ibland kan jag bjuda in till olika föreläsningar utifrån mina professioner som psykoterapeut, journalist och författare, ibland tillsammans med Brittmo Bernhardsson. 

 

Ibland ordnar jag även målarkurser och målarworkshops och vänder mig till alla som vill utforska mer av sitt eget uttryck och glädjen i själva skapandet. Emellanåt har jag vernissage där mina tavlor finns till försäljning. Jag utför även olika beställningsuppdrag så som väggmålningar i hem och offentliga miljöer och målningar på möbler för den som önskar.

 

Änglagårds Lilla Konstgalleri

 

Nu precis har jag öppnat Änglagårds Lilla Konstgalleri. Mindre sällskap kan boka in sig och ta del av min konst, samtidigt berättar jag lite om hur jag ser på konst i största allmänhet, och vad jag upplever vara viktigt oavsett om vi är etablerade, autodidakta eller bara har en brinnande längtan efter att måla. 

 

M.A.D.S. Art Gallery, Milano


Jag inspireras mycket av Italien, inte minst av M.A.D.S. Art Gallery i Milano. Sedan ett år tillbaka har jag glädjen att vara en av deras internationella konstnärer. Det är en ren ära att ha deltagit vid fyra av M.A.D.S. utställningar under det gångna året. En helt extraordinär upplevelse som både har skänkt mig erkännande och inspiration i mitt eget fortsatta arbete som konstnär.


Jag hyser en djup beundran för M.A.D.S. konstkritikers solida och genuina kunskap och innovativa förmåga. De är ytterst kompetenta att bedöma, se och tolka konstverk och konstnärer bakom själva verken. Jag upplever att de verkar på en nivå som går utöver det vanliga. Självklara pionjärer som leder en klar väg framåt för konstnärer runt om i Europa. Ledstjärnan tycks vara

en stor ödmjukhet för människors behov av att uttrycka sig via konsten långt bortom prestige och fyrkantighet.

 

Federica D'Avanzo


Det lär nog inte dröja länge innan Federica D´Avanzo, Chief Art Curator, vid M.A.D.S. reser runt land och rike och föreläser för andra konstkritiker och konstnärer om hur hon ser på konst och arbetar rent konkret. Det vore sannerligen en ynnest om hon kommer hit till oss i Sverige, inte minst ögonöppnare för oss som vill lära mer. 


Nils Johan Asplind och blomstermålningar & lag och ordning i arv


Min kära mor har släktforskat under flera år. Det är oerhört intressant när hon leder mig tillbaka till vingslag från svunna tider efter alla timmar hon har tagit sig igenom texter för att ta del av vårt arv och vår historia. Berikande samtal har präglat stunden. Spår av sammanhang och mening, likheter och olikheter. Våra rötter.


Förra hösten stannade hon till vid Johan Nils Asplind i vår släkthistoria. Det var något jag kände igen när hon berättade. Det visar sig att han hade målat på taveldukar, väggar och möbler lika intensivt som han hade brunnit för lag och ordning.

 

Nils föddes 1756 Harakers socken i Västmanland. Han var en svensk dekorationsmålare och rådman. Han utbildade sig vid Kungliga Konstakademin och var skolad i rokokostil. Ateljén hade han i Falun där han år 1785 etablerade sig som dekorationsmålare. Han kallade sig för ”Konglig Hofmålare” efter uppdrag för kungahuset, länsresidens, bruk och herrgårdar. Motiven var inte minst idylliska blomstermålningar. Nils hade bland annat några större inredningsuppdrag bland annat på Hofors herrgård, så även väggmålningar efter skisser av Louis Masreliez som finns på galleriet i Faluns länsresidens. På Stjärnsunds herrgård hade han även utfört interiörmålningar på tapeter och takbårder. Idag finns han också representerad vid Nationalmuseum i Stockholm.

 

Tack älskade mamma

 

Kan inte låta bli att le när jag har glädjen i att ta del av detta, inte minst med tanke på alla mina egna blomstermålningar och yrket som psykoterapeut med inriktning på brottsoffer och svensk rättssäkerhet. Ytterst fascinerande hur intressen och likheter i yrken kan gå i arv.

Tack varmt älskade mamma för ditt idoga arbete efter sökandet efter våra rötter.

 

 

 

Härryda den 30 augusti 2021 


 

Tina Lundberg